حدود دو قرن پیش شخصی به نام توماس ادیسون انواع لامپ های رشته ای را پدید آورد. این لامپ ها روشنایی را به شهرها و خانه ها آورد رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای روشنایی متنوع و پیشرفته تر به وجود آمد. در این مطلب می خواهیم شما را با انواع لامپ آشنا کنیم. لامپ ها از نظر طول عمر، میزان روشنایی، شکل ظاهری و نحوه ی روشن شدن با هم تفاوت دارند.

اگر به این موضوع علاقه مندید و یا می خواهید بدانید چه لامپی برای خرید مناسب است با ما همراه باشید.

انواع لامپ

انواع لامپ رشته ای

قدیمی ترین و آشناترین انواع لامپ، لامپ رشته ای است. داخل این لامپ یک رشته تنگستن جای دارد که وقتی الکتریسیته از آن می گذرد نور ایجاد می شود و اطراف را روشن می کند. فضای دور این رشته با خلأ یا گاز نیتروژن پر شده است.

این نوع لامپ ها معایب زیادی دارند زیرا خیلی زود در اثر گرم شدن زیاد رشته می سوزد و لامپ از بین می رود. عمر لامپ های رشته ای بین 700 تا 1000 ساعت است. از دیگر معایب لامپ های رشته ای مصرف انرژی بالا است و امروزه توصیه می شود برای صرفه جویی در مصرف برق از این لامپ ها استفاده نشود.

لامپ فورسنت

این لامپ ها که به لامپ مهتابی شهرت دارند به نسبت لامپ های رشته ای اتلاف انرژی کمتری دارند.  لامپ مهتابی نیز در بین انواع لامپ جدیدتر لامپی قدیمی محسوب می شود. این لامپ از یک لوله فلورسنت که در بین کاتدها قرار گرفته تشکیل شده است.

داخل لوله از جیوه و گازهای دیگری پر شده است و به این ترتیب وقتی الکتریسیته از آن عبور می کند نور ایجاد می شود. به دلیل وجود یک پوشش فسفری روی این لامپ ها انرژی تابشی قابل رویت است. این مدل لامپ به نسبت لامپ رشته ای بادوام تر است اما روش دفع و انهدام آن پس از مصرف بسیار دشوار می باشد و برای محیط زیست هم زیان بار است.

انواع لامپ

لامپ CFL

این لامپ که به نام لامپ فلورسنت فشرده هم شناخته می شود، یکی از انواع لامپ های جدید است که امروزه در خانه ها یا مجتمع های تجاری و… از آن زیاد استفاده شده است. این مدل لامپ عملکردی  شبیه لامپ فلورسنت دارد با این تفاوت که انرژی کمتری مصرف می کند. 

این لامپ از چند لوله ی کوچک پیچ خورده تشکیل شده که درونشان پر از جیوه است. طول عمر این لامپ ها به نسبت دو نوع دیگر بسیار بیشتر است و تا 10000 ساعت می رسد و مصرف انرژی آن کمتر است.

لامپ هالوژنی

یکی دیگر از انواع لامپ های امروزی، لامپ هالوژن است. این نوع در واقع نسخه پیشرفته و اصلاح شده ی لامپ رشته ای است. در این مدل لامپ رشته تنگستن به وسیله یک پوشش شفاف در برگرفته شده که در آن مقداری هالوژن و یک نوع گاز خنثی و بی اثر وجود دارد.

 این گاز سبب تشعشع نور بیشتر می شود. طول عمر این لامپ ها خیلی بیشتر از لامپ رشته ای است و عمر آن طولانی تر است. مصرف انرژی در این لامپ کمتر از نمونه قدیمی است و از نظر ابعاد هم کوچک تر است.

لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی هم از انواع لامپ مدرن است که روز به روز به شکل گسترده تری مورد استفاده قرار می گیرد. ال ای دی در واقع یک نوع قطعه نیمه هادی است که باعث می شود برق روی دیود اعمال شود. و این نور به دلیل جریان پیدا کردن الکترون و آزاد شدن فوتون ها و ترکیب آن ها ایجاد می شود. این لامپ ها هم در بین انواع لامپ مصرف انرژی کمی دارد و در رنگ های مختلفی در بازار موجود است.

لامپ SMD

این لامپ در واقع نوعی لامپ ال ای دی محسوب می شود که دیودهای تابش نور آن روی یک صفحه لحیم شده است. این لامپ هم از جمله انواع لامپ های بسیار کم مصرف است و اندازه آن هم از لامپ ال ای دی عادی کوچکتر است.

انواع لامپ

لامپ بخار سدیم

این لامپ که نام اختصاری آن SVL است نوری زرد رنگ تولید می کند و بیشتر مناسب استفاده روی ماشین ها به عنوان مه شکن است. این لامپ دارای یک شیشه بوروسیلیکات است که درون آن با گازهای نئون، آرگون و سدیم فلزی پر شده است. این نوع لامپ به عنوان لامپ نئونی هم معروف می باشد.

شیشه بروسیلیکات در این لامپ حاوی الکترودهای فلزی است و در یک شیشه دیگر که حاوی خلا است قرار گرفته است. این نوع لامپ خود انواع مختلفی دارد و نوع بخار سدیم با فشار بالای آن نوری سفیدتر و روشن تر دارد و استفاده از آن برای روشنایی تونل ها، بزرگراه ها و جاده ها معمول است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با برخی از انواع لامپ ها آشنا کردیم. در انتخاب لامپ دقت کنید، لامپی را خریداری کنید که کمترین اتلاف انرژی را داشته باشد ضمن این که روشنایی خوبی بدهد و بادوام باشد. اگر از یک فروشگاه معتبر خرید کنید می توانید نسبت به کیفیت محصولی که می خرید اطمینان داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *