به‌طورکلی علت سوختن ریسه شلنگی و برطرف کردن یا رفع نمودن این علت‌ها امری بسیار ساده است. ریسه شلنگی ال ای دی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تأمین روشنایی انواع گوناگون مکان‌ها با درجه زوایای مختلف است. نصب و راه‌اندازی این نوع ریسه‌ها بسیار راحت بوده و از انعطاف‌پذیری نسبتاً خوبی در مقایسه با سایر نوع‌های ریسه برخوردار است. از علت سوختن ریسه شلنگی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🛑 بررسی میزان ولتاژ ریسه شلنگی: ریسه‌ شلنگی ال ای دی به‌طور کل با ولتاژ 220 ولت روشن می‌شود و بنابراین بهتر است تا پیش از انجام هر عملی میزان ولتاژ این نوع ریسه‌ها بررسی و ارزیابی شود.

🛑 بررسی منبع تغذیه ریسه شلنگی: در بسیاری از موارد از علت‌های سوختن ریسه شلنگی می‌توان به مورد منبع تغذیه ریسه اشاره کرد. بعضی از مواقع ریسه‌های شلنگی ال ای دی روشن شده و شروع به فعالیت خواهند کرد. بعد از مدتی میزان نور و روشنایی ریسه شلنگی شروع به سوسوزدن می‌کند و در آخر علت سوختن ریسه شلنگی به منبع تغذیه ریسه ختم خواهد شد زیرا ممکن است ریسه موردنظر در حال تمام شدن بوده و یا باتری و منبع تغذیه آن فرسوده شده باشد و نیاز فوری به تعویض خواهد داشت.

🛑 بررسی اتصالات برقی ریسه شلنگی: بعضی وقت‌ها لامپ‌های ریسه‌های شلنگی روشن نمی‌شوند و برای حل این موضوع باید در ابتدا به اتصالات برق و دیمرها توجه شوند.

🛑 عوض کردن باتری: گاهی اوقات ممکن است که ریسه در مدت‌زمان کوتاهی روشن شده و بعد خاموش شود. برای مشخص کردن علت سوختن ریسه شلنگی در این مورد باید به عمر باتری ریسه شلنگی توجه ویژه شود.

علت سوختن ریسه شلنگی

مزایای استفاده از ریسه‌ شلنگی

در بخش زیر به عمده‌ترین مزیت‌های ریسه شلنگی اشاره خواهد شد:

📛 این نوع ریسه‌ها دارای پایین‌ترین مصرف انرژی هستند و از طول عمر بالا و پایداری بسیار در برابر دماهای گوناگون برخوردار می‌باشند.

📛 ریسه‌های شلنگی به‌طورکلی در بیشتر ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی استفاده می‌شوند.

📛 جنس شلنگ‌هایی که در این نوع ریسه‌ها قرارگرفته، از استحکام و پایداری مناسبی برخوردار بوده و با طی شدن زمان دچار آسیب‌هایی مثل سوختن و شکستن نخواهند شد.

📛 ریسه‌های شلنگی در مقابل انواع مختلف اشعه‌ی مضر نور خورشید و باران های اسیدی پایدار هستند.

📛 بیشتر ریسه‌های شلنگی موجود در بازار کشور از ویژگی‌های ضد آب برخوردار می‌باشند؛ از این نوع ریسه می‌توان بیشتر در مکان‌های داخلی و فضاهای باز استفاده کرد.

عوامل موثر در سوختن ریسه شلنگی

عوامل و علت‌های سوختن ریسه شلنگی معمولاً بسیار زیاد و متنوع است که از کلی‌ترین علت‌های سوختگی ریسه شلنگی، می‌توان به کیفیت پایین بعضی از ریسه‌های شلنگی موجود در بازار کشور اشاره نمود، درنتیجه خرید کردن ریسه شلنگی نامرغوب و بی‌کیفیت، شامل عواقب جبران نشدنی‌ای مثل سوختن ال ای دی‌های ریسه شلنگی و مشکلات مربوط به نوردهی ریسه و … خواهد بود. اساساً به‌جز استفاده کردن از ریسه خوب و مرغوب شلنگی در جلوگیری از سوختن ال ای دی و مشکلات روشنایی می‌توان در قسمت زیر به عوامل مؤثر دیگر در سوختن ریسه شلنگی اشاره نمود:

محیط قرارگیری ریسه شلنگی: به‌طور عمده از مهم‌ترین علت‌های سوختن ریسه شلنگی می‌توان به استفاده کردن از ریسه شلنگی نامناسب، بدون در نظر گرفتن دستورالعمل‌های استفاده از ریسه و مشخصات فنی آن اشاره نمود. ریسه‌های شلنگی ال ای دی عموماً در دو گروه درونی و بیرونی طبقه‌بندی خواهند شد. ریسه شلنگی بیرونی در کل در محیط‌های خارج از منزل یا محیط‌های باز استفاده می‌شود. ریسه‌های شلنگی درونی بیشتر در مکان‌های داخلی و آرایه‌گری‌های منازل استفاده خواهند شد.

اتصال درست و مناسب ریسه: متصل کردن نامناسب و غیر صحیح ریسه شلنگی مثل متصل نمودن برعکس قطب های منفی و مثبت ریسه، می‌تواند سبب آسیب دیدن یا ازکارافتادن ریسه شلنگی شود و همچنین عدم توجه کاربران به محافظت مکانیکی ریسه، منجر به سوختن ریسه شلنگی خواهد شد.

سیم‌کشی بد ریسه شلنگی: عدم سیم‌کشی مناسب ریسه نیز یکی دیگر از عوامل و علت‌های سوختن ریسه شلنگی است. سیم‌کشی بد و نامرتب ریسه در اصل سبب زیادشدن جریان عبوری از ریسه شلنگی می‌شود. ساختار درونی سیم‌های ریسه شلنگی غالباً به شکل سری و موازی است.

استفاده صحیح از ریسه‌ شلنگی برای جلوگیری از سوختگی

استفاده صحیح از ریسه‌ شلنگی برای جلوگیری از سوختگی

به‌طور عمده برای جلوگیری از نسوختن ریسه شلنگی ال ای دی و همچنین زیاد شدن طول عمر لامپ‌های ریسه باید به موارد و نکات مهم زیر توجه کرد:

🧧 رطوبت و دمای مناسب ریسه شلنگی: ریسه‌های شلنگی عموماً تا بازه‌ی دمایی 38 الی 40 درجه سانتی‌گراد، دارای عمر طولانی می‌باشند. ولی هنگامی‌که دمای مکان مدنظر بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد شود، تبادل حرارتی میان ال ای دی‌های درون ریسه شلنگی و دمای مکان به‌آسانی صورت نمی‌گیرد و ال ای دی‌ها داغ می‌شود و در آخر می‌سوزد و درنتیجه همواره باید از ریسه‌های شلنگی در دماهای زیر 40 درجه استفاده نمود. رطوبت زیاد از دیگر علت سوختن ریسه شلنگی است و برای جلوگیری از سوختن ریسه شلنگی، باید ریسه را در مکان‌های بدون رطوبت نصب نمود.

🧧 توجه به ضد آب بودن و مکان اولیه نصب: بعضی از ریسه‌های شلنگی اساساً از فنّاوری‌های روز دنیا ساخته خواهند شد و از آن‌ها در درون آکواریوم‌ها استفاده می‌شوند ولی ریسه‌های شلنگی ساده دارای ویژگی ضد آب نمی‌باشند و به‌هیچ‌عنوان نباید در آب غوطه‌ور شوند؛ زیرا برخورد ریسه شلنگی با آب می‌تواند یکی از علت‌های سوختن ریسه‌های شلنگی باشد. ریسه شلنگی هرگز نباید بر روی سطوح فلزی نصب شود چون برخورد کوتاه ریسه با سطوح عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

🧧 نحوه نصب و ولتاژ ریسه شلنگی: در این مورد ریسه‌های شلنگی باید به‌صورت موازی باهم نصب شوند. درصورتی‌که ریسه شلنگی به شکل سری نصب شد، حداکثر طول مجاز 6 متر باید رعایت شود؛ اگر طول نوار ریسه بالاتر از 6 متر باشد، این مورد در آینده باعث سوختن LED های ریسه خواهد شد.

علت روشن و خاموش شدن و یا سوسو زدن ریسه شلنگی

در بخش زیر به علت‌های سوسو زدن یا خاموش و روشن شدن‌های پی‌درپی پرداخته می‌شود:

اگر ریسه شلنگی موردنظر در حالت خاموشی، شروع به چشمک یا سوسوزدن کند، یقیناً فاز و نول یا قطب مثبت و منفی برعکس وصل شده و درنتیجه باید قطب مثبت و منفی ریسه را بررسی نمود.

علت دیگر خاموش و روشن شدن ریسه شلنگی می‌تواند در ارتباط با خرابی ترانسفورماتور ریسه شلنگی باشد. برای رفع این موضوع باید ترانسفورماتور ریسه شلنگی را تعمیر یا عوض کرد.

علت چشمک زدن ریسه شلنگی در وضعیت روشن

استفاده نمودن از ریسه شلنگی ال ای دی نامرغوب و بی‌کیفیت به‌احتمال‌زیاد ریشه این مشکل (چشمک زدن ریسه شلنگی در حالت روشن) خواهد بود؛ چون‌که در درون این نوع ریسه، درایورهای نامرغوب و بردهای بسیار بی‌کیفیت قرارگرفته است. اگر ریسه شلنگی موردنظر افراد از قبل سالم و روشن بوده و مدتی است که شروع به چشمک زدن کرده، یقیناً مشکلاتی در منبع تغذیه به وجود آمده است و برای رفع این مورد درایور ریسه باید در کل تعمیر یا عوض شود.

اگر افراد به‌طور عمده از یک منبع تغذیه جدا و یا باتری دیگر، برای روشن کردن ریسه شلنگی ال ای دی استفاده می‌کنند، علت چشمک زدن ریسه شلنگی می‌تواند مربوط به تمام شدن انرژی باتری یا منبع تغذیه مصرفی باشد و برای رفع این موضوع، عوض نمودن باتری بهترین گزینه موجود است.

علت جلوه نداشتن نور ریسه شلنگی

علت جلوه نداشتن نور ریسه شلنگی

بعضی وقت‌ها اساساً نور ریسه شلنگی از شفافیت و جلوه‌های لازم بهره‌مند نبوده و در کل دلیل جلوه نداشتن نور ریسه شلنگی بیشتر از وجود دیمر در مدار است. ریسه‌های شلنگی عموماً پاسخ‌دهی خوبی به دیمرها نمی‌دهند و درنتیجه نباید از دیمرها در مدارهای شامل ریسه شلنگی ال ای دی استفاده شوند و مدارهای مربوطه به‌طور عمده بیشتر به‌طور مستقیم و بدون دیمر وصل خواهند شد.
از علت‌های دیگر جلوه نداشتن نور ریسه شلنگی می‌توان به افت ولتاژ ریسه اشاره کرد. افت ولتاژ در ریسه‌های شلنگی هنگامی اتفاق می‌افتد که افراد از ریسه‌های شلنگی دارای طول بیشتر از 6 متر استفاده کرده باشند؛ برای رفع افت ولتاژ در ریسه شلنگی باید در کل هر ریسه را به یک منبع تغذیه جدا متصل وصل نمود.

داغ شدن، یک عامل و علت سوختن ریسه شلنگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات ریسه شلنگی، جنس مرغوب و مناسب شلنگ است که در برابر انواع مختلف درجه‌های حرارتی و گرما پایدار بوده و در آینده شکسته نخواهد شد. ریسه شلنگی ال ای دی در کل از مدل‌های متفاوت و با توجه به تراشه‌های مختلف طراحی شده و با توجه به نوع کاربرد، سلیقه و علاقه مشتری قابل انتخاب است. ریسه‌های شلنگی به‌طورمعمول با ولتاژ 220 ولت روشن می‌شود و توانایی متصل شدن به دیمرها را دارا هستند.

داغ شدن ریسه شلنگی ال ای دی به‌صورت کلی شامل علت‌های گوناگون و متفاوتی است. نخستین علت، عدم تبادل نمودن میزان دمای ریسه شلنگی است، علی‌الخصوص هنگامی‌که ریسه شلنگی در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد روشن شود. دومین علت، میزان ولتاژ تغذیه بالاتر از حد معین است. افراد برای رفع این موضوع حتماً باید منبع تغذیه ریسه‌ها و ولتاژ ریسه‌های شلنگی را بررسی و آزمایش نمایند؛ ریسه‌های شلنگی به‌طور عمده دارای میزان ولتاژ 12 و یا 24 ولت می‌باشند.

رفع عیب در ریسه‌ شلنگی LED

اولین مورد در روشن نشدن ریسه شلنگی، در اصل پاره شدن سیم ریسه و قطع شدن مدار اصلی جریان برق درون ریسه شلنگی است. برای رفع این مورد از عیب‌های ریسه شلنگی باید بر روی روکش بیرونی ریسه شلنگی، شکافی ایجاد شود و سیم قطع‌شده مجاور ال ای دی را به پایه اصلی ریسه شلنگی لحیم‌کاری نمود. از سایر راه‌های جایگزین برای رفع این موضوع می‌توان به حذف کردن ال ای دی‌های موجود در ریسه شلنگی و یکسره کردن سیم‌های درون ریسه اشاره کرد. دومین مورد در روشن نشدن ریسه شلنگی، در ارتباط با درایور LED است؛ برای رفع این مشکل می‌توان درایور یا کنترل‌گر ریسه شلنگی را عوض نمود و یک درایور جدید را جایگزین درایور قبلی کرد.

علت روشن نشدن ریسه شلنگی

علت روشن نشدن ریسه شلنگی

بعضی از وقت‌ها بیشتر یا تمامی چراغ‌های ریسه‌ شلنگی روشن نخواهند شد و برای رفع این موضوع اساساً باید دیمرها، اتصالات برقی و همچنین باتری ریسه‌های شلنگی کنترل و ارزیابی شوند، زیرا ممکن است هیچ‌گونه برقی به ریسه و چراغ‌های آن، نرسیده باشند؛ اگر چراغ‌های ریسه شلنگی پس از بررسی موارد فوق روشن نشد، باید حتماً چراغ‌های ریسه شلنگی عوض شوند.

سخن آخر

با توجه به مطالب عنوان‌شده لازم و ضروری است که در هنگام خرید حتماً به کیفیت و مرغوبیت کالا توجه ویژه داشته باشید و محصولاتی را تهیه کنید که دارای نشان استاندارد باشند، همچنین در صورت خراب شدن ریسه شلنگی حتماً برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام نمایید. شما می توانید بهترین لوازم روشنایی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب را از پارما الکتریک در سریعترین زمان دریافت کنید همچنین می توانید قبل از خرید از مشاوره کارشناسان مجرب پارما الکتریک جهت انتخاب بهترین گزینه برای خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *