هر وسیله برقی که ساخته می‌شود یک مدت زمان مشخصی کار می‌کند و قطعا به‌صورت دائم کار نمی‌کند؛ لامپ‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند و همیشه و دائما روشن نخواهند بماند. میانگین طول عمر روشنایی که برای لامپ‌های رشته‌ای وجود دارد تقریبا 900 ساعت است البته فرض کنید در هر 24 ساعت لامپ 8 ساعت روشن بماند که با این وجود طول عمر لامپ حدود 4 ماه خواهد بود و در این چهار ماه بایستی که به‌درستی کار و کند و فعال باشد. اما لامپ‌های فلورسنتی که ساخته می‌شوند نسبت به لامپ‌های رشته‌ای طول عمر بیشتری دارند البته این قضیه همیشگی نیست چرا که در برخی موارد ممکن است به همان اندازه یا کمتر عمر کنند.

گاهی اوقات لامپ‌هایی خریداری می‌شود و طول عمری که از آن‌ها انتظار می‌رود آنچه که باید نخواهد بود، اما دلیل این مسئله (علت سوختن لامپ) ممکن است در مدار برقی یا سرپیچ باشد. زمانی که لامپ روشن می‌شود یک شوک الکتریکی به آن وارد می‌شود و دلیل سوختن لامپ را منجر می‌شود. در برخی موارد مشاهده می‌شود که با روشن و خاموش کردن مرتب لامپ از طول عمر آن کاسته می‌شود و زودتر از موعد مقرر شده خواهد سوخت. در این محتوا می‌خواهیم برخی از دلایل سوختن و خاموش شدن لامپ را بررسی کنیم و حتی الامکان برای آن‌ها راه حلی ارائه دهیم.

علت سوختن لامپ

جریان یا ولتاژ بالا 

در صورتی که در ساختمان شما جریان برق یا ولتاژ زیادی وجود داشته باشد ممکن است که لامپ روشن شود اما عمر کمتری از آن را مشاهده خواهید کرد؛ چرا که این شدت زیاد جریان برق منجر به سوختن لامپ می‌شود. در واقع برای تست و آزمایش جریان برق می‌توانید تست کننده جریان برق یا مولتی‌متر در پریز برق آزمایش کنید که این مقدار بایستی حدود 120 ولت باشد. برای این که بتوانید این کار را انجام دهید لازم است که بدانید چگونه از دستگاه استفاده می‌شود چرا که در صورت صحیح نبودن کار برق شما قطع می‌شود. زمانی که با استفاده از دستگاه میزان جریان را تست کردید و عدد آن بیشتر از 125 ولت بود بایستی یک تکنسین (برقکار) را خبر کنید که به بازبینی منبع برق و سیم کشی بپردازد و سپس مشکل را حل کند.

وجود لرزش‌های بیش از حد

گاهی اوقات علت سوختن لامپ تهیه شده از تکان و لرزش‌های بیش از حد نشات می‌گیرد. برای مثال اگر در خانه خود پنکه سقفی دارید با روشن شدن آن و حرکت پره‌ها (حرکت نامتعال یک پره) لامپ تکان می‌خورد و شروع به لرزیدن می‌کند. تمام این تکان‌ها و لرزش‌ها باعث می‌شوند طول عمر لامپ به اندازه قابل توجهی کم شود. برای این که این مشکل را رفع کنید بهترین راه حل این است که از لامپ‌های ال ای دی (LED) و کم مصرف استفاده کنید، در واقع این لامپ‌ها وزن بیشتری دارند و در برابر این تکان‌ها و لرزش‌ها مقاوم‌تر خواهند بود.

دلایل علمی سوختن لامپ

مشکلات مربوط به سرپیچ لامپ

یک علت سوختن لامپ و روشن نشدن آن به مشکلات موجود در سرپیچ لامپ بر می‌گردد. زبانه فلزی کوچکی درون سرپیچ لامپ وجود دارد که منجر به برقراری اتصال با فلز انتهایی لامپ می‌شود که از طریق این اتصال ایجاد شده به لامپ مورد نظر جریان الکتریکی یا فاز مثبت انتقال داده می‌شود. توجه کنید که فلز رزوه شده اطراف ان فاز منفی یا خنثی است. حال اگر در پایین سوکت به این زبان کوچک فلزی فشار زیادی وارد شود در نهایت جریان برق موجود در لامپ قطع می‌شود؛ در این صورت است که لامپ روشن نمی‌شود و شما فکر می‌کنید که لامپ سوخته است. اما برای رفع این مشکل بایستی چه کرد؟

در وهله لازم است که کلید مربوطه را خاموش نمایید و یا این جریان برق را به‌صورت کلی قطع کنید. حال توسط یک فازمتر یا یک تکه چوب آن زبانه را بیرون بکشید و سپس آن را به گونه‌ای خم کنید که نوک زبانه در مرکز سرپیچ واقع شود. پس از انجام این کار دوباره لامپ را داخل سرپیچ قرار دهید و آن را نصب کنید و برق را متصل کنید اگر لامپ روشن نشد بایستی که تعویض شود چرا که سوخته است، اما در صورتی که روشن شد مشکل لامپ برطرف شده است. لازم است بدانید که در سرپیچ‌های قدیمی اگر فنر حالت خود را از دست داده باشد یا زبانه شکسته شده باشد نمی‌توانید که آن را تعمیر کنید و بهتر است آن را تعویض کنید.

علت سوختن لامپ فلورسنت

علت سوختن لامپ فلورسنت 

تولید کنندگان لامپ فلورست ادعا می‌کنند که این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای از طول عمر یا ماندگاری بالاتری برخوردار هستند اما اگر حقیقت را می‌خواهید این ادعا رد می‌شود. برخلاف این گفته لامپ‌های فلورسنت معروف به سوختن سریع و از کار افتادن سریع هستند. می‌گویند که طول عمر این لامپ‌ها حدود 10000 ساعت است اما اگر یکی از آن‌ها را خریداری کرده باشید به حقیقت پی می‌برید. زمانی که لامپ‌های فلورسنت به کرات روشن و خاموش شوند طول عمر کمتری خواهند داشت. اگر بخواهیم مثال دقیقی را بیان کنیم می‌توان گفت که یک لامپ 10000 ساعتی تنها 3000 ساعت کار می‌کند و بیشتر از آن عمر نمی‌کند. اگر لامپ فلورسنت خیلی سریع می‌سوزد بهترین راه حل این است که لامپ‌های LED و کم مصرف را به جای آن‌ها استفاده کنید و دست از تعویض لامپ فلورسنت با لامپ فلورسنتی دیگر بردارید. لامپ‌های ال ای دی قطعا طول عمر بالاتری دارند و در ساختارشان جیوه ندارند و برق بسیار کمتری را مصرف می‌کنند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

💡 پارما الکتریک عرضه کننده انواع تجهیزات روشنایی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت آماده ارسال سفارشات شما مشتریان عزیز در سریعترین زمان ممکن است. 💡

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

شل شدن سرپیچ 

گاهی اوقات سوختن و یا خاموش شدن لامپ از شل بودن سرپیچ نشات می‌گیرد. در حقیقت زمانی که سرپیچ مورد نظر شل بسته شده یا نصب شده باشد لامپ دچار اتصالی می‌شود و در نهایت می‌سوزد یا خاموش می‌شود. برای رفع این مورد کافی است که لامپ را در سرپیچ بچرخانید و آن را محکم کنید تا مشکل رفع شود. اما گاهی اوقات ممکن است محل اتصال سیم به سرپیچ شل شده باشد در این صورت لازم است که جریان برق را قطع کنید و به بررسی محل اتصال سیم‌ها بپردازید و از اتصال صحیح سیم‌ها به سوکت‌های سرپیچ کاملا مطمئن شوید. چرا که در این صورت ممکن است سوکت خورده شده باشد و فرسوده شده باشد که لازم است تعویض شود.

شل شدن سر پیچ علت سئختن لامپ

قطع شدن فیوز

زمانی که فیوز می‌پرد می‌تواند که یک علت برای سوختن لامپ باشد یعنی زمانی که جریان برق از فیوز قطع می‌شود لامپ‌ها خاموش می‌شوند. البته بسیاری از لوازم برقی در هنگام پریدن فیوز دچار اتصالی می‌شوند که این مشکل ممکن است از اتصالات و سیم کشی نامناسب باشد. زمانی که در سیم کشی ایراد یا اتصالی وجود داشته باشد قطعا در مدار میزان جریان برق به‌صورت ناگهانی بیشتر می‌شود و این افزایش ناگهانی منجر به قطع شدن فیوز می‌شود. اتصالی کردن بسیاری از لوازم برقی از مشکلاتی همچون خرابی سوکت، اتصالی برق، خرابی یک رشته سیم نشات می‌گیرد و لازم است که قبل از اتصال دوباره فیوز قطعات خراب را تعویض یا تعمیر کنید تا فیوز دیگر قطع نشود؛ لذا در غیر این صورت فیوز دوباره می‌پرد. در این چنین مواقعی قبل از فکر کردن به سوختن لامپ بایستی که فیوز بررسی شود و اگر قطع شده باشد بایستی راه حل آن را از یک متخصص جویا شوید.

استفاده از لامپ نامناسب 

در بسیاری از تجهیزات روشنایی که ساخته می‌شوند میزان وات مصرفی برای لامپ تعیین شده است اما در بسیاری از موارد اگر دیدید که لامپ به‌سرعت می‌سوزد به باز کردن قسمتی که در ترانس وجود دارد بپردازید و میزان وات خروجی را با وات مصرفی بررسی و مقایسه کنید. زمانی که این دو پارامتر یکسان باشند مشکلی نخواهد بود اما اگر اختلاف وات را مشاهده کردید علت سوختن لامپ همین مسئله است؛ بنابراین برای برطرف کردن این مشکل لازم است که لامپ را با توانی مناسب دستگاه خریداری کنید.

مهم ترین دلایل قطع شدن لامپ

 قاب‌های ترانس‌دار

بسیاری از قاب‌ها در هنگام نصب لامپ درون سقف به صورت توکار نصب می‌شوند که اغلب دارای ترانس هستند. در حقیقت زمانی که بیشتر از حد ممکن گرم شوند به شکل اتوماتیک جریان برق را قطع می‌کنند و یا اگر خراب شود منجر به سوخته شدن لامپ می‌شود. برای این که گرما کم شود بایستی این ترانس فضای کافی داشته باشد تا منجر به قطعی سایر ترانس‌ها هم نشود. اگر لامپ می‌سوزد بهتر است که از ترانسی مناسب استفاده کنید یا قاب را عوض کنید.

استفاده از سوئیچ دیمر نامناسب

زمانی که لامپ متصل شده به کلید دیمر با سرعت بالایی می‌سوزد قطعا از کلید دیمرهای نامناسبی استفاده شده است. در واقع دیمرهای قدیمی برای لامپ‌های رشته‌ای استاندارد طراحی و تولید شده‌اند بنابراین اگر برای لامپ‌های LED یا CFL از این دیمرها استفاده کنید قطعا به برد لامپ آسیب وارد می‌شود و لامپ به‌سرعت می‌سوزد. برای این لامپ‌های جدید بهتر از دیمرهای متناسب با آن‌ها بهره ببرید یعنی با خریدن دیمرهای جدید و متناسب قطعا مشکل سوختن لامپ رفع می‌شود و دیگر لامپ‌ها آسیب نمی‌بینند.

استفاده از سوئیچ دیمر نامناسب

سخن پایانی 

در این مقاله از پاراما سعی کردیم که تمام مشکلات مربوط به سوختن لامپ را مورد بررسی قرار دهیم و برای هر کدام از آن‌ها راه حلی ارائه دهیم تا بتوانید به‌سرعت مشکل را عیب‌یابی کرده و در جهت رفع آن بکوشید. توجه کنید هیچ لامپی عمر دائمی و همیشگی ندارد و قطعا برای هر لامپی طول عمر مشخصی تعیین شده است. و تمام مسائل ذکر شده به این معنا نیستند که هر مانی که لامپ روشن نشد، سوخته شده است؛ در واقع علت سوختن لامپ و دلایل دیگر تمام یکی از مشکلات روشن نشدن لامپ خواهد بود. در واقع باید بررسی کنید که دلیل روشن نشدن لامپ چیست و اگر به‌صورت طبیعی عمرش به پایان رسیده است آن را تعویض کنید اما اگر قبل از پایان عمر طبیعی لامپ روشن نشد لازم است که به دنبال دلیل باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *