علت چشمک زدن لامپ ال ای دی: همان‌طور که می‌دانید امروزه لامپ‌های کم‌مصرف و ال‌ ای‌ دی جای لامپ‌های رشته‌ای و پرمصرف قدیمی را گرفته و کاربردهای فراوانی دارند. در حال حاضر بیشتر مردم در منازل و ساختمان‌های مختلف اداری و تجاری از لامپ ال ای دی و کم‌ مصرف استفاده می‌نمایند. این مسئله بر کسی پوشیده نیست که از وقتی‌که لامپ‌های کم‌مصرف و ال ای دی وارد بازار شدند و مورداستفاده مردم قرار گرفتند در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی زیادی صورت گرفت.

به‌عبارتی‌دیگر استفاده از این لامپ‌های جدید کم‌مصرف و ال‌ای‌دی، تأثیر مهمی در پایین آمدن مصرف روشنایی داشته است؛ اما نکته‌ای که قرار است به آن پرداخته شود علت چشمک زدن لامپ کم مصرف است! اگر تمایل دارید که بدانید این لامپ‌ها چرا چشمک می‌زنند و چطور می‌توان آن را برطرف نمود، در ادامه مطلب با همراه باشید.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

رفع مشکل چشمک زدن لامپ ال ای دی و کم‌مصرف خاموش یا روشن 

مشکل معمولی که لامپ‌های کم مصرف و ال‌ای‌دی دارند، چشمک زدن آن‌هاست. بعضی مواقع ممکن است زمانی که لامپ‌ خاموش است و یا حتی زمانی که روشن است این چشمک زدن را ببینید. این مشکل، یعنی چشمک زدن لامپ کم‌مصرف برای بعضی افراد مهم نمی‌باشد و توجهی به آن ندارند، ولی برای بیشتر اشخاص یک مشکل آزاردهنده و مزاحم به‌حساب می‌آید و به دنبال برطرف کردن آن هستند. بعد از بررسی دلایل این چشمک زدن به روش رفع آن می‌پردازیم.

دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی 

چشمک زدن لامپ ال‌ای‌دی و کم‌مصرف دلایل متنوعی دارد. برای اینکه بتوان این مشکل را برطرف نمود لازم است دلیل آن را بیابید. پیش از آنکه دلیل را بیابید حتماً به وضعیت لامپ خود در هنگام چشمک زدن و قسمت‌های درونی مدار که شامل ترانسفورماتور، دیمر، کلید، حس‌گر و … نیز دقت نمایید. درواقع علت چشمک زدن لامپ ال‌ای‌دی می‌تواند با توجه به دلایل زیر روی دهد:

🛑 وجود مشکل در ترانسفورماتورها
🛑 انجام سیم‌کشی اشتباه و غیراصولی
🛑 وجود اشکال در دیمرها
🛑 وجود حس‌گر حرکتی ناسازگار
🛑 وجود کلیدهای چراغ‌دار
🛑 معیوب بودن لامپ یا بی‌کیفیت بودن لامپ 

موارد گفته‌شده در بالا دلایل رایج و متداول چشمک زدن لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌باشند. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

چشمک زدن لامپ ال ای دی به دلیل مشکل ترانسفورماتور

چشمک زدن لامپ ال ای دی به دلیل مشکل ترانسفورماتور

اگر شما لامپ‌های ال ای دی یا لامپ کم مصرف دارید که دارای ترانسفورماتور هستند، این احتمال وجود دارد که علت چشمک زدن لامپ کم‌مصرف به دلیل کیفیت ولتاژ خروجی و نوسان ترانسفورماتور باشد. برای رفع این مشکل لازم است که از ترانسفورماتورهایی که خروجی نوسان نامناسب دارند و یا ترانسفورماتورهای قدیمی استفاده نکنید و باید به‌ جای آن‌ها از مدل‌های جدید که مخصوص لامپ‌های ال‌ای‌دی است استفاده نمایید.

مشکل حداقل بار ترانسفورماتور در چشمک زدن لامپ‌ها

در ترانسفورماتورهای الکتریکی، به وجود حداقل بار در سمت خروجی نیاز است. مثلاً اگر شما درگذشته از ۵ لامپ هالوژن با توان ۲۰ وات استفاده می‌کردید و در حال حاضر بخواهید که این لامپ‌ها را با لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین نمایید و قصد نداشته باشید که ترانسفورماتور را تغییر دهید، حتماً با مشکل چشمک زدن یا روشن نشدن لامپ‌ها مواجه می‌شوید. با توجه به محاسبات، در صورت استفاده از ۵ لامپ ال‌ای‌دی با توان ۳ وات، درمجموع به ۱۵ وات قدرت نیاز است، اما برای استفاده از ۵ لامپ هالوژنی به ۱۰۰ وات برق نیاز می‌باشد. بنابراین بهترین راه‌حل رفع این مشکل عوض کردن ترانسفورماتور قدیمی با مدل جدید است؛ توصیه ما این است که حتماً از برندهای باکیفیت استفاده نمایید.

چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی به دلیل سیم‌کشی غیراصولی 

سیم‌کشی باید کاملاً اصولی و صحیح انجام گیرد، به‌نحوی‌که سیم نول به‌طور مستقیم به لامپ وصل گردد و سیم فاز در مسیر کلید قرار گیرد. اگر سیم فاز مستقیماً به لامپ متصل شود این احتمال وجود دارد که از طریق اتصال سرپیچ، بدنه لامپ، دیوار و … اتصال ایجاد شود و همین مسئله موجب چشمک زدن لامپ ال‌ای‌دی می‌شود. اگر در سیم‌کشی منزل یا ساختمان شما برق‌کار دچار چنین اشتباهی شود، لامپ چشمک می‌زند.

به منظور رفع نمودن این معظل تنها چیزی که می‌بایست انجام گردد این بوده که جای فاز و همین‌طور نول را یکدیگر عوض نمایید. البته بهتر است که این کار توسط یک برق‌کار حرفه‌ای انجام پذیرد و خودتان به سیم‌کشی‌ها دست نزید زیرا این کار می‌تواند خطراتی برای شما به همراه داشته باشد.

علت سوسو کردن لامپ کم مصرف

علت چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی در حالت خاموش، اتصال به دیمر 

در صورت وجود دیمر در لامپ، لازم است برای رفع مشکل چشمک زدن لامپ led از این روش بهره بگیرید. لازم است بدانید که لامپ‌های قدیمی با دیمر مشکلی ندارند و با آن‌ها خوب کار می‌کنند، اما لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف این‌طور نیستند و با دیمرها مشکل دارند، و علت آن است که، نور آن‌ها کم نمی‌شود و کار در ولتاژ خاصی انجام می‌پذیرد. بنابراین زمان خرید لامپ LED حتماً به این نکته دقت داشته باشید که آن‌ها قابلیت اتصال به دیمر را داشته باشند. البته برای لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف باید از دیمرهای جدید استفاده شود، چون دیمرهای قدیمی به حداقل بار نیاز داشته و برای این مدل لامپ‌ها مناسب نمی‌باشند.

علت چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی به علت استفاده از حس‌گر حرکتی نامناسب 

هر زمان که لامپ LED به حس‌گر حرکتی وصل باشد و با ایراد چشمک زدن همراه باشد، لازم است تا برای رفع نمودن این معظل، مقدار بار عبوری از حس‌گر را کم کرد؛ چون سانسورهای حرکتی نیز مانند دیمرها به حداقل بار جریان الکتریکی نیاز داشته تا به شکل صحیح کار کنند. این حداقل بار عبوری مدار لامپ‌های led را فعال می‌کند و موجب می‌شود که در حالت خاموشی سوسو بزند. روش دیگر برای رفع نمودن این معظل به‌کارگیری سانسورهای کم‌بار و یا گذاشتن یک رله سوئیچ در مسیر مدار می‌باشد.

چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی به علت وجود کلید چراغ‌دار

اگر لامپ شما از نوع کم‌مصرف‌های قدیمی بوده و کلید لامپ شما چراغ‌دار باشد ممکن است دچار مشکل چشمک زدن لامپ ال‌ای‌دی در حالت روشن و خاموش شوید. درصورتی‌که علت چشمک زدن لامپ کم‌مصرف شما این مورد است، در این مواقع لازم است که لامپ کلید را از مدار خارج کنید و یا از کلیدهای بدون لامپ استفاده نمایید. لازم است عنوان کنیم که اغلب لامپ‌های ال‌ای‌دی جدید با این مشکل مواجه نیستند.

معیوب بودن لامپ یا بی‌کیفیت بودن لامپ 

کم‌نور شدن لامپ‌ها درزمانی که به پایان عمر عادی خود می‌رسد امری طبیعی است. این روند بسیار تدریجی بوده و بیش از یک سال طول می‌کشد. کم‌نور شدن یا چشمک زدن زودهنگام لامپ‌ها به علت بی‌کیفیت بودن و نامرغوب بودن چیپ کاربردی در لامپ می‌باشد. طول عمر متوسط لامپ‌های led چقدر است و شرایط ضمانت شرکت‌ها چگونه می‌باشد؟

شرکت‌های تولیدی، محصولات خود را با ضمانت یک‌ساله، یک سال و سه ماه، دوساله و یا حتی سه‌ساله عرضه می‌نمایند. همان‌طور که میدانید این تضمین‌ها تنها مربوط به زمان‌هایی است که شما استفاده درست و صحیح از لامپ‌ها داشته باشید و در صورت استفاده نادرست مثل استفاده در مدار دیمر و یا وارد نمودن صدمات فیزیکی به لامپ، شامل گارانتی نمی‌شود.

همان‌طور که می‌دانید گرما دشمن لوازم الکتریکی بوده و هرچه این لامپ‌ها داغ‌تر شوند، زودتر می‌سوزند. ازاین‌رو، با یک طراحی خوب، گرمای ایجادشده در لامپ را به بیرون هدایت نموده و مانع از داغ شدن درایور می‌شوند؛ بهتر است که از نصب لامپ‌ها، در قاب‌های بسته که جریان هوا وجود ندارد اجتناب کنید.

علت چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی در حالت روشن 

علت چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی در حالت روشن 

درصورتی‌که لامپ ال ای دی شما برای مدت کوتاهی پس از روشن کردن چشمک بزند، نشان‌دهنده‌ی این است که لامپ شما کیفیت پایین دارد. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد علت چشمک زدن لامپ روشن ‌به دلیل بی‌کیفیت بودن لامپ می‌باشد و یا اینکه لامپ به دوره‌ی انقضای خود نزدیک است. برخی تولیدکنندگان از بردها و منبع تغذیه ارزان ‌قیمت و نامرغوب استفاده می‌کنند که این مسئله خود عاملی است برای بروز مشکلات در لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف. برای ایجاد روشنایی کامل و چشمک نزدن بعضی لامپ ها، نیاز است که آن‌ها به دمای مورد نظر برسند؛ همچنین این احتمال وجود دارد که این اتفاق پس از روشن کردن لامپ به‌مرور ایجاد شود.

درصورتی‌که لامپ شما قبلاً چشمک نمی‌زد و جدیداً بعد از روشن کردن چشمک می‌زند، نشانه‌ی این است که ظرفیت خازن لامپ تمام‌شده است. اما اگر از همان ابتدا این مشکل را داشته باشد نشانه‌ی این است که جنس لامپ بی‌کیفیت است. در این مواقع لازم است لامپ را با یک لامپ جدید ال‌ای‌دی باکیفیت بالا عوض نمایید.

لامپ کم‌مصرف گاهی چشمک می‌زند

اگر لامپ کم مصرف شما هرز گاهی چشمک می‌زند و دائمی نیست، پیدا کردن عیب کمی مشکل‌تر می‌گردد. دلیل چشمک زدن لامپ خاموش، آن‌هم به شکل موقت و هرز گاه می‌تواند به علت وجود ترمینال نامناسب و یا استفاده از ترانسفورماتور نامناسب باشد. همچنین معیوب بودن لامپ ال ای دی و کم مصرف، وجود منبع تغذیه ناقص در لامپ و نوسان در شبکه برق نیز از عواملی هستند که می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

🧧 در روش‌های قبل راه‌حل مناسب برای ترانسفورماتور یا ترمینال نامناسب شرح داده شد، که برای رفع مشکل می‌توانید از آن روش‌ها استفاده نمایید.

🧧 در مورد خراب بودن لامپ هم همان‌طور که گفته شد باید از لامپ دیگری به‌جای لامپ خراب استفاده کنید، درصورتی‌که لامپ جدید دیگر چشمک نزد، این احتمال وجود دارد که منبع تغذیه لامپ قبلی ایراد داشته است و باید از لامپ جدید استفاده نمود. اما اگر لامپ جدید هم گاهی چشمک زد، باید احتمال داد که دچار نوسان برق شده‌اید. در این مواقع لازم است از متخصص کمک بگیرید تا بررسی شود که چه نوساناتی در سیم‌کشی برق شما وجود دارد.

خطرات چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی و رابطه‌ی آن با سلامتی انسان 

خطرات چشمک زدن لامپ ال‌ ای‌ دی و رابطه‌ی آن با سلامتی انسان 

درواقع چشمک زدن در لامپ‌ها به دو شکل زیر است:

✴️ چشمک زدن مرئی
✴️ چشمک زدن نامرئی

چشمک‌زن مرئی: میزان نور دریافتی از لامپ، با سرعت‌بالا تغییر می‌کند که به‌وسیله‌ی چشم انسان قابل‌دیدن است. این پدیده برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است. در هنگام چشمک زدن، فرکانس یا بسامد این مدل لامپ‌ها بین 3 تا 70000 هرتز می‌باشد و در صورت قرار گرفتن انسان در مجاورت این لامپ‌ها به مدت طولانی، احتمال اینکه افراد دچار تشنج‌های صرعی شوند وجود دارد. زیرا اکثر تشنج‌های صرع در محدوده بسامدهای 15 تا 20000 هرتز می‌باشد.

چشمک زدن نامرئی: این پدیده نیز همچون چشمک زدن مرئی است با این تفاوت که به‌وسیله‌ی چشم انسان قابل‌مشاهده نمی‌باشد و به‌صورت پنهان است و موجب عوارضی مانند سردرد‌های مزمن، سرگیجه، میگرن و اختلالات عصبی می‌گردد.

سخن آخر

با توجه به مطالب عنوان‌شده لازم و ضروری است که در هنگام خرید حتماً به کیفیت و مرغوبیت کالا توجه ویژه داشته باشید و محصولاتی را تهیه کنید که دارای نشان استاندارد باشد، همچنین در صورت چشمک زدن لامپ‌ها حتماً برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام نمایید و خود و اطرافیانتان را از خطرات احتمالی ایمن نمایید. شما می توانید بهترین لوازم روشنایی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب را از پارما الکتریک در سریعترین زمان دریافت کنید همچنین می توانید قبل از خرید از مشاوره کارشناسان مجرب پارما الکتریک جهت انتخاب بهترین گزینه برای خود استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *