شاید برایتان سوال باشد که لامپ رشته‌ای چیست؟ در ابتدا لازم است بدانید که لامپ‌های رشته‌ای را با نام‌هایی همچون لامپ التهابی و لامپ حبابی شناخته شده‌اند که نوری به رنگ سفید را از خود منتشر می‌کند. برای این که رشته سیم‌های این لامپ گرم شود از الکتریسیته استفاده می‌شود و زمانی که رشته سیم‌ها به اندازه کافی گرم شدن می‌درخشند و نوردهی لازم را خواهند داشت. اگر کمی علمی‌تر راجع به لامپ رشته‌ای بگوییم از یک رشته فلزی به نام فلز تنگستن (این فلز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است) جریان برق عبور داده می‌شود و زمانی که جریان الکتری از این فلز عبور کند منجر به گداخته شدن و ملتهب شده آن می‌شود که در نهایت نور سفید رنگی از آن منتشر می‌شود.

ناگفته نماند که تمام این کارها در صورتی انجام می‌شود که هیچ گونه اکسیژنی در آن وجود نداشته باشد. اگر در هنگام انجام این عملیات اکسیژن وجود داشته باشد فلز تنگستن با سرعت بالایی اکسید می‌شود و سوخته می‌شود. با توجه به همین مسئله رشته تنگستن را داخل گوی یا حباب قرار می‌دهند لذا داخل آن خلاء است و یا این که گاز بی‌اثر وجود دارد. لامپ رشته‌ای معمولا در ولتاژهای مختلفی تولید می‌شوند یعنی ولتاژ در نظر گرفته شده برای آن‌ها از 1/5 تا 300 ولت خواهد بود که با دو جریان مستقیم و متناوب کار می‌کند. باید بدانید که این مدل لامپ‌های روشنایی به تجهیزات اضافی احتیاج ندارد و از قیمت کمی هم برخوردار هستند و طرفداران خاص خود را دارند.

لامپ رشته ای چیست

تاریخچه لامپ رشته‌ای را بخوانید

با تحقیقات و جست و جوهای زیادی که انجام داده شده یه این نتیجه رسیده‌اند که حدود 22 نفر ادعای تولید لامپ رشته‌ای را داشته‌اند اما تنها نامی که به عنوان تولید کننده لامپ رشته‌ای از دیرباز تا کنون شناخته می‌شود توماس ادیسون است. دقیقا این مسئله به خاطر کیفیت ارائه شده، مواد مناسب‌تر استفاده شده، ایجاد خلاء مناسب‌تر، مقاومت بالاتر و… بوده است و در واقع مدل ارائه شده توسط توماس ادیسون توزیع نیرو از منبع انرژی مرکزی مقرون به صرفه‌تری دارد که تمام این پارامترها درکنار هم موجب شده‌اند که توماس ادیسون از بقیه پیشی بگیرد.

در میان مخترعین نزدیک به توماس ادیسون یک دانشمند به نام هینریش گوبل ادعا کرد که اولین کسی بوده است که در سال 1854 توانسته اولین حباب لامپ را تولید کند. در واقع با استفاده از یک رشته زغال بامبو داخل بطری تخلیه شده بود که از اکسید شدن جلوگیری کند اما پس از گذشت مدت زمانی لویس لاتیمر این ادعای او را رد کرد یعنی نشان داد که در سال 1850 این حباب‌ها قبل‌تر ساخته شده‌اند. این ادعای گوبل در سال 1893 توسط قاضی در دعوی مقالات متداخل این ادعا رد شد.

تاریخچه لامپ رشته ای

انواع لامپ رشته‌ای کدامند؟

پس از این که متوجه شدیم لامپ رشته‌ای چیست لازم است که انواع آن‌ها را هم بشناسیم؛ لامپ‌های رشته‌ای انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به لامپ رشته‌ای معمولی، منعکس کننده، هالوژنی اشاره کرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم:

لامپ رشته‌ای معمولی 

این مدل لامپ متشکل شده از یک حباب شیشه‌ای و گازی بی‌اثر همچون آرگون با فشار کم است که حباب با این گاز پر شده است. لامپ‌های رشته‌ای معمولی از جمله فراوان‌ترین و قدیمی‌ترین لامپ‌های تجاری هستند که در عین حال از نوردهی بالایی دارند. در بسیاری از مدل‌ها علاوه بر استفاده از گاز آرگون از کریپتون هو بهره می‌برند که بهره نوری را بیشتر می‌کند. لامپ‌های معمولی به نوبه خودشان انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به لامپ کلاسیک و لامپ‌های تزئینی (فانتزی، شمعی، ویترینی و…)، لامپ‌های رفلکتوردار، لامپ‌های خاص اشاره کرد. در واقع تمام این لامپ‌های رشته‌ای معمولی مشخصات فنی و ویژگی‌های منحصر به خود را دارند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

💡 پارما الکتریک عرضه کننده انواع تجهیزات روشنایی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت آماده ارسال سفارشات شما مشتریان عزیز در سریعترین زمان ممکن است. 💡

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

لامپ رشته‌ای منعکس کننده 

این نوع لامپ‌ها با شار جهت‌دار دارای شکل مخصوصی هستند که شکل آن متناسب با جهت شار نوری مورد نیاز خواهد بود. حباب این لامپ‌ها با استفاده از لایه‌های فلزی صیقل داده شده است و با منعکس کننده همراه‌اند. در واقع از آلومینیوم در لامپ‌های سنگی 100 و 150 و 300 وات استفاده می‌شود و در لامپ‌های جیوه از جیوه استفاده می‌شود.

لامپ رشته ای هالوژن

لامپ رشته ای هالوژن 

یک نمونه دیگر از لامپ‌های رشته‌ای لامپ هالوژنی هستند که در سال 1960 روانه بازار شدند. تفاوتی که در این لامپ‌ها و لامپ‌های رشته‌ای معمولی وجود دارد این است که علاوه بر استفاده از گاز بی‌اثر از از ید یا برم هم استفاده می‌شود تا بهره نوری لامپ دو برابر شود و تبخیر تنگستن کمتر شود. اساسا طول عمر این لامپ‌ها به دلیل مقاومتی که در رشته خود دارند به 300 ساعت هم می‌رسد و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. اساسا از این مدل لامپ‌ها برای مصارفی همچون خودروها، لامپ‌های مخصوص روشنایی اماکن، لامپ‌های تزئینی و… استفاده می‌شود.

لامپ رشته‌ای چگونه کار می‌کند؟

داخل این لامپ‌ها یک رشته فلزی بسیار نازک وجود دارد که از جنس تنگستن است زمانی که جریان برق یا جریان الکتریکی از آن‌ عبور کند گداخته و ملتهب می‌شود؛ پس از این که رشته تنگستن گداخته شد یک نوری از آن به محیط اطراف ساطع و منتشر می‌شود. پس از عبور جریان برق از لامپ شاهد گداخته شدن فیلامان خواهید بود و ساطع شدن نور سفید رنگ را می‌بینید. در حالت عادی هیچ گونه گازی داخل حباب وجود ندارد لذا اگر اکسیژنی وجود داشته باشد تنگستن گداخته شده با آن واکنش می‌دهد و با سرعت بالایی از بین می‌رود. توجه کنید با اضافه کردن مقدار کمی گاز کریپتون به داخل حباب، رسانایی حرارتی داخل حباب کاهش داده می‌شود. در نهایت از فیلامان حرارت کمی به بیرون حباب لامپ انتقال داده می‌شود که منجر به افزایش راندمان لامپ می‌شوند.

ساختار لامپ رشته ای

ساختار لامپ رشته‌ای 

در ساختار در نظر گرفته شده برای این لامپ بدنه‌ای وجود دارد که وظیفه محافظت از رشته‌های لامپ را بر عهده دارد. بدنه باعث می‌شود که در برابر تصادم‌های فیزیکی خارجی و یا سوختگی‌هایی که در اثر واکنش نشان داده با هوای اطراف محافظت می‌شوند. تمام این محافظت‌ها توسط حبابی کریستالی انجام می‌شود که داخل آن با استفاده از گازهای نجیب پر شده است البته داخل این حباب هوا یا اکسیژنی وجود ندارد. برای این لامپ‌ها سوکتی در نظر گرفته شده که منجر به ورود جریان الکتریسیته می‌شود.

اساسا این سوکت منجر به برقراری جریان الکتریسیته می‌شود و در عین حال می‌تواند که لامپ را در محل اتصال ثابت نگه دارد البته این کار با توجه به شکل مکانیکی آن انجام می‌شود. ساختار این لامپ‌ها به‌صورتی است که منجر می‌شود لامپ را در ولتاژهای مختلف، رنج نوری متفاوت، سایزهای مختلف، کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد. در واقع کمتر لامپی دیده می‌شود ک هرنج گسترده‌ای از ولتاژ را پوشش دهد این لامپ‌ها در ولتاژهای متفاوتی از 1.5 تا 300 ولت ساخته می‌شوند.

عمر لامپ رشته ای چه قدر است؟

عمر لامپ رشته‌ای چند ساعت است؟

ویژگی بارزی که در این لامپ‌ها دیده می‌شود این است که طول عمر بالایی دارند یعنی طول عمر آن‌ها از 1000 ساعت تا 5000 ساعت است. اگر بخواهیم طول عمر این لامپ‌ را با توان‌های مختلف و برندهای متفاوت در نظر بگیریم بایستی گفت که حدود 2000 ساعت است. اگر لامپ رشته‌ای را تهیه و خریداری می‌کنید بایستی عدد درج شده روی جعبه (کارتون) آن توجه کنید چرا که معمولا طول عمر لامپ را روی جعبه درج می‌کنند.

در بسیاری از کاربردها همچون دستگاه‌های جوجه کشی برای این که تخم مرغ‌ها را گرم کنند از گرمای لامپ رشته‌ای استفاده می‌کنند نور گرمایی این لامپ‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارد برای مثال در گرمایش از راه دور، تانک‌های خزنده، گرمایش صنعتی، مصارف خشک کردن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این لامپ‌ها می‌توان به گرمایش خانه کمک کند و در مکان‌های گرمسیری منجر به اتلاف بیشتر انرژی به وسیله سیستم‌های تهویه مطبوع خواهد شد.

مزایا و مضرات لامپ رشته‌ای چیست؟

هر محصولی که ساخته می‌شود قطعا مزیت‌ها و مضرات زیادی دارد که از جمله مزیت‌های این لامپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

📌 نور این لامپ‌ها کم است و در عین حال آرامش بخش خواهد بود.

📌 دارای پخش رنگ خوبی است.

📌 نیازی به لوازم جانبی نخواهد بود و نصب آن به‌راحتی صورت می‌گیرد.

📌 با استفاده از دو جریان مستقیم و متناوب عملکردی متناسب دارد.

📌 در توان‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند.

📌 می‌توان آن‌ها را در اندازه و شکل‌های مختلفی تهیه کرد.

لامپ‌های رشته‌ای علاوه بر تمام مزیت‌هایی که دارد از معایبی هم برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

📌 بازدهی این نوع لامپ کم است.

📌 گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کند.

📌 متوسط عمر آن 1000 ساعت که این مقدار بسیار کم است.

📌 مصرف انرژی این لامپ‌ها بسیار زیاد است.

📌 افت شار نوری آن بالا است.

📌 استفاده از این لامپ‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

استفاده از لامپ‌‌های رشته‌ای هنوز مجاز است و غدقن نشده است. در واقع واقعیتی که وجود دارد این است که تمام لامپ‌های روشنایی لازم است که میزان بازدهی مینیمم را دارا باشند. بسیاری از لامپ‌های روشنایی نمی‌توانند که این استاندارد تعیین شده را رعایت کنند، اما می‌توان که آن‌ها را تولید کرد و سپس روانه بازار شوند.

مزایا و مضرات لامپ رشته ای

سخن پایانی 

گفتنی است که در این مقاله سعی کردیم که در رابطه با لامپ رشته‌ای چیست؟ سخن بگوییم و اطلاعات کافی و تخصصی راجع به این لامپ‌ها در اختیار شما قرار دادیم. در واقع تاریخچه، ساختار، کاربرد، انواع، مزیت‌ها و معایب این لامپ‌ها را بیان کردیم و امیدوارم که اطلاعات مفید و کافی را در اختیار شما قرار داده باشیم. می‌توانید انواع لامپ رشته‌ای را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی از فروشگاه اینترنتی پارما تهیه و خریداری کنید. گفتنی است که در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که برای بهتر شدن با فروشگاه اینترنتی پارما در میان بگذارید و آن‌ها را کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *