نحوه سیم کشی کنتاکتور

کنتاکتورها از لوازم مهم مورد استفاده در مدارهای قدرت هستند که بیشتر از ولتاژهای بالا و هزاران آمپر جریان تغذیه می‌کنند و در کار نصب برق کاربرد دارند. کنترل، راه اندازی و فعالیت بسیاری از لوازم الکتریکی خانگی، ماشین‌آلات صنعتی و موتورها وابسته به ولتاژ ۲۴۰ و ۴۸۰ ولت AC است که برق معمولی این ولتاژ را ندارد. کنتاکتور برای فراهم کردن توان مورد نیاز این وسایل الکتریکی، برق استاندارد ۱۲۰ ولت AC را از برق معمولی جداسازی می‌کند تا انرژی سیم پیچ مغناطیسی کنتاکت کمکی را تامین کنند. ولتاژهای ۲۴.۱۱۰ و یا ۲۲۰ ولت جریان‌هایی هستند که موجب تحریک کویل مغناطیسی می‌شوند و کنتاکتورها برای بسته شدن کنتاکت‌ها و قطع و وصل ولتاژ بزرگ‌تر به آن‌ها نیاز دارند. کنتاکتورها به صورت تک فاز و سه فاز وجود دارند و عملکرد شبیه به هم دارند تنها تفاوت آن‌ها در تیغه قدرت کنتاکتور سه فاز است. در ادامه به بررسی نحوه سیم کشی کنتاکتور می‌پردازیم.

مراحل سیم کشی کنتاکتور

در ادامه به توضیح هر مرحله به همراه عکس پرداخته‌ایم:

انتخاب کنتاکتور

ابتدا باید کنتاکتور را با توجه به ولتاژ لازم برای تحریک بوبین، مقدار جریانی که برای لوازم الکتریکی نیاز است و ولتاژی که برای وصل به کنتاکت لازم است، انتخاب کرد. اطلاعات کنتاکتور به صورت دقیق روی برچسب انواع آن که توسط فروشگاه‌های معتبر ارائه می‌شود، نوشته شده است.

سیم کشی کنتاکتور
نحوه سیم کشی کنتاکتور

مطالعه راهنمای نصب

زمانی که کنتاکتور را انتخاب کردید، باید راهنمای نصب آن را مطالعه کنید تا از ساختار آن اطلاع پیدا کنید. در اینجا لازم است برای سیم کشی ولتاژ تحریک بوبین ورودی A۱ و A۲ را مشخص کنید. در برخی کنتاکتورها برای اتصال سه فاز، به غیر از کنتاکت‌هایL۲، L۱ و L۳ کنتاکت‌های دیگری مثل NO (باز) و NC (بسته) استفاده می‌شود. رنگ سیم‌های بعضی مدارهای AC مشکی، قرمز و آبی است.

بررسی کنتاکت

کنتاکت‌های خروجی کمکی که در بعضی کنتاکتورها به صورت وسیله جانبی ممکن است وجود داشته باشد را بررسی کنید. این کنتاکت ولتاژ ۱۲۰ ولتی که دریافت می‌کند را به ولتاژ بیشتری تبدیل می‌کند تا سیگنال مورد نیاز را تولید کند و اغلب قابل استفاده در مدار فرمان است.

سیم کشی کنتاکتور تک فاز
سیم کشی کنتاکتور سه فاز

انتخاب سیم

در این مرحله از سیم‌کشی کنتاکتور را روی ریل نصب و برق منبع مدار را قطع کنید سپس سیم‌های برق ورودی و خروجی را با توجه به ولتاژ مورد نیاز به کنتاکتور وصل کنید. بلندی طول سیم را بر حسب مقدار فاصله اندازه گیری کنید و اضافه آن را با سیم چین ببرید. برای راحت شدن عیب‌یابی بهتر است سیم‌ها را شماره‌گذاری کنید.

سیم کشی

سیم‌ها و کابل‌ها را به اندازه ۱.۵ سانتی‌متر لخت کنید و در صورتی که از نوع رشته‌ای هستند دقت کنید که همه آن‌ها را به دور هم بپیچید که اگرسیم آزادی باقی بماند، موجب اتصال کوتاه می‌شود. در آخر با یک سر سیم سیم‌ها را ببیندید.

مراحل سیم کشی کنتاکتور
آموزش سیم کشی کنتاکتور

اتصال برق

برای سیم کشی ورودی با یک پیچ گوشتی یا هر ابزار مناسبی، پیچ‌ها را باز کنید و سیم‌ها را به ترمینال داخل کنتاکتور متصل کنید و بعد از آن دوباره پیچ را خوب ببیندید و توجه کنید قسمت لختی از روکش یا سر سیم به کنتاکت وصل نشود. در اینجا برق منبع را به ورودی کنتاکتور اتصال می‌دهید.

برری برق ورودی

برق ورودی روبین را به کنتاکتور وصل کنید در صورت شنیدن صدای کلیک برق را قطع کرده، کنتاکتور را خاموش کنید.

آموزش قدم به قدم سیم کشی کنتاکتور
آموزش تصویری سیم کشی کنتاکتور

مرحله آخر

این مرحله از نحوه سیم کشی کنتاکتور مانند مرحله ۶ سیم کشی سیم‌های خروجی را انجام دهید. به این صورت که سیم خروجی را بدون داشتن هیچ تماسی با بدنه تجهیزات، به دستگاه الکتریکی وصل کنید و با وصل جریان به کنتاکتور قبل از راه اندازی اتصالات این قطعه را بررسی کنید و از عملکرد درست آن اطمینان پیدا کنید و بعد از آن با مدار اصلی کنترل کنتاکتور را قطع کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از پارما الکتریک در رابطه با نحوه سیم کشی کنتاکتور و مراحل آن، مزیت‌ها و عملکرد و… به صورت کلی اطلاعاتی را ارائه دادیم.  حتما نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/05/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *