در این مطلب شما ضمن آشنایی با کلید مینیاتوری با کاربردهای کلید مینیاتوری آشنا خواهید شد. استفاده از نیروی برق که یک نیروی قدرتمند است نیاز به ابزارهای کنترل کننده ی الکتریسیته و محافظت از جان و مال افراد در برابر خطرات احتمالی ناشی از آن را دارد. ابزارهای متعدد حفاظتی به این منظور طراحی و ساخته شده اند که یکی از این ابزارها کلید مینیاتوری است.

کلید مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری در واقع قطع کننده جریان های الکتریکی غیرمجاز و بیش از حد است. به کلید مینیاتوری قطع کننده مدار مینیاتوری ( Miniature Circuit Breaker) نیز می گویند. عبور بیش از حد جریان الکتریسیته از مدارها بسیار خطرناک است و کلید مینیاتوری با قطع جریان در مواقع ضروری امنیت را ایجاد می کند. جریان زیاد همان اضافه بار الکتریکی یا اتصال کوتاه است.

کار کلید مینیاتوری را در قدیم سیم فیوز انجام می داد. به این ترتیب که وقتی جریان بیش از حد عبور می کرد سیم فیوز در اثر گرمای زیاد زود ذوب می شد و قطع می گردید. با قطع سیم فیوز اتصال هم قطع می شد و مدار الکتریکی در خطر نمی افتاد. از معایب این سیم فیوزها این بود که یک بار مصرف بود و با هر بار ذوب شدن باید تعویض می شد.

کلیدهای مینیاتوری اما بارها و بارها قابل استفاده هستند و ذوب نمی شوند و فقط جریان را قطع می کنند. هادی در کلیدهای مینیاتوری در پوششی پلاستیکی قرار دارد و بنابراین بسیار ایمن و بی خطر است. حالا به صورت جزئی تر به کاربردهای کلید مینیاتوری می پردازیم.

کاربردهای کلید مینیاتوری

محافظت از مدار در برابر جریان بیش از حد: گاهی وسایل مختلف برقی در خانه به طور همزمان مشغول به کارند. در این هنگام جریان الکتریسیته زیادی تنها در یک مدار حرکت می کند و اگر چیزی این جریان سریع و پرفشار را قطع نکند ممکن است آتش سوزی ایجاد شود. از کاربردهای کلید مینیاتوری این است که در چنین مواقعی باعث قطع جریان و قطعی برق می شود و بدین ترتیب از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

محافظت مدار از اتصال کوتاه: در نتیجه یک خرابی و نقص مدار الکتریکی، در زمانی که بین هادی خنثی و دیگر هادی ها اتصالی مستقیم رخ دهد جریان الکتریسیته به دور مدار می پیچد و در کمتر از یک ثانیه چندین هزار برابر آمپراژ بالا می رود.

کلید مینیاتوری با قطع سریع جریان از وسایل خانگی یا صنعتی محافظت می کند.  کلیدهای مینیاتوری خانگی 6000 آمپر هستند یعنی جریان اضافه اتصال کوتاه نباید از 6 کیلو آمپر بیشتر باشد و در تاسیسات تجاری و صنعتی کلیدهای مینیاتوری با توان 10 کیلو آمپر استفاده می شود.

ارتباط یا قطع ارتباط به صورت دستی: از کاربردهای کلید مینیاتوری این است که این امکان را می دهد افراد به صورت دستی اتصالات مدار را وصل یا خاموش کنند. این ویژگی در زمان تعمیرات بسیار کاربردی است و مانع از برق گرفتگی در حین کار می شود.

قطع و انتقال جرقه های موجود در مدار: یکی از کاربردهای کلید مینیاتوری این است که در هنگام جرقه آن را به سمت جرقه گیر هدایت می کند که در آن یا جرقه خاموش می شود یا از مدت آن کاسته می شود.

 

انتخاب کلید مینیاتوری مناسب

در هنگام خرید کلید مینیاتوری لازم است که با کاربردهای کلید مینیاتوری آشنا باشید و بدانید که با توجه به نوع حفاظتی که نیاز دارید چه کلید مینیاتوری را باید انتخاب کرد. کلیدی که انتخاب می کنید باید حفاظت لازم را داشته باشد و به موقع اتصالات را قطع و از جریان های ناخواسته جلوگیری نماید.

کلید مینیاتوری شامل دو دسته تندکار و کندکار است. کلید کندکار در محدوده کوتاه تری جریان را قطع می کرده و از جریان الکتریسیته اضافی جلوگیری می کند. کلید کندکار دیرتر این کار را انجام می دهد و محدوده بیشتری را شامل می شود

مدارهای کندکار بیشتر برای مدارات موتوری و در کارخانه ها و تأسیسات بزرگ استفاده می شود، این در حالی است که کاربردهای کلید مینیاتوری تندکار بیشتر مربوط به اتصالات خانگی است.

کاربردهای کلید مینیاتوری

خرید کلید مینیاتوری

این گونه اتصالات بسیار حساس بوده و بهتر است برای تهیه آن ها حتما به فروشگاه لوازم الکتریکی معتبر مراجعه شود و محصول مورد نظر برند خوش نامی را داشته باشد. کیفیت کلید مینیاتوری و کاربردهای کلید مینیاتوری با در نظر گرفتن نیازی که دارید، قیمت آن را معین می کند.

می توانید با مراجعه به یک سایت معتبر، محصولات الکتریکی را از لحاظ قیمت  و کارکرد مقایسه کنید. بعد از آن کلید مینیاتوری مناسب را خریداری نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *