کلید اتوماتیک چیست: کلید اتوماتیک یا MCCB، تجهیزات حفاظتی الکتریکی است که برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر جریان بیش از حد است که می‌تواند باعث اضافه‌بار یا اتصال کوتاه شود. کلیدهای اتوماتیک را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از ولتاژها و فرکانس‌ها با امکان قطع قابل تنظیم استفاده کرد. MCCB از یک دستگاه حساس به دما (عنصر حرارتی) با یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان (عنصر مغناطیسی) استفاده می‌کند تا مکانیسم قطع کردن را برای محافظت و جداسازی فراهم کند.

کلید اتوماتیک چیست

کلید اتوماتیک دارای تماس دوفلزی است که با تغییر دما منبسط و منقبض می‌شود. در شرایط عادی کار، تماس دوفلزی اجازه می‌دهد تا جریان آزاد از مدار عبور کند. بااین‌حال، درصورتی‌که جریان از حد بالایی که از پیش تعریف شده فراتر رود، تماس دوفلزی گرم و تا زمان بازشدن منبسط می‌شود. به همین دلیل، مدار از منبع اصلی جدا می‌شود و تجهیزات را از آسیب محافظت می‌کند. علاوه بر مکانیسم‌های خاموش‌کردن، کلیدهای اتوماتیک همچنین می‌توانند به‌عنوان سوئیچ‌های قطع‌کننده دستی در مواقع اضطراری یا عملیات تعمیر و نگهداری استفاده شوند.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده لوازم برق صنعتی پارس فانال در فروشگاه پارما الکتریک

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

کاربرد کلید اتوماتیک

کلیدهای اتوماتیک برای محافظت از مدار الکتریکی و اجزای آن در برابر جریان بیش از حد استفاده می‌شود. اگر این جریان در زمان مناسب جدا نشود، منجر به اضافه‌بار یا اتصال کوتاه می‌شود. این دستگاه‌ها دارای طیف وسیعی از فرکانس هستند که آن‌ها را برای کاربردهای متعددی جهت محافظت از مدارهای الکتریکی مناسب می‌کند.

آن‌ها در رتبه‌بندی‌های فعلی از ۱۵ آمپر تا ۲۵۰۰ آمپر در دسترس هستند. از کلید اتوماتیک در برنامه‌های کم‌مصرف و پرمصرف قابل استفاده می‌شود. درواقع با توجه به این که کلیدهای اتوماتیک توانایی تحمل جریان‌های بالا را دارند، اغلب برای کارهای سنگین استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای کلید اتوماتیک به شرح زیر است.

حفاظت از ژنراتورها

ژنراتورها معمولاً صدها آمپر در خروجی تولید می‌کنند و به کلیدهای اتوماتیک نیاز دارند. MCCB ها، می‌توانند جریان نامی فعلی را کنترل و از این طریق حفاظت مورد نیاز را فراهم می‌کنند.

محافظت از فیدرهای الکتریکی

اگر از مدارهای تغذیه‌کننده برای توزیع جریان الکتریکی استفاده می‌کنید، می‌توانند صدها آمپر را حمل کنند. در برخی موارد، ممکن است مدارهای دیگری نیز داشته باشید که به تنظیمات قطع نیاز داشته باشند. MCCBها در هر دو موقعیت مفید هستند.

انواع کلید اتوماتیک

دستگاه‌های جوش

برخی از دستگاه‌های جوشکاری که جریان‌های بسیار بالایی را تحمل می‌کند، به MCCB نیاز دارند، زیرا قطع‌کننده‌های مدار مینیاتوری نمی‌توانند جریان‌های بالا را تحمل کنند.

حفاظت از بانک‌های خازنی

بانک‌های خازنی برای تصحیح فاکتورهای قدرت در سیستم‌های الکتریکی صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند. اگر جریان‌های درون آن بسیار زیاد باشد، حفاظت از آن‌ها توسط کلید اتوماتیک برای کاهش جریان‌ها ضروری می‌شود.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده  کلید اتوماتیک پارس فانال و خرید انواع کنتاکتور

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

حفاظت از موتورها

موتورهای الکتریکی نیز باید به‌اندازه کافی محافظت شود و کلیدهای اتوماتیک این کار را به‌خوبی انجام می‌دهند. جریان زیاد و ناگهانی ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد از اضافه‌بار لازم را بدون قطع شدن، حفاظت کند.

قابل تنظیم برای دستگاه‌ها با جریان کم

کلیدهای اتوماتیک، ممکن است فقط به‌عنوان یک محافظت‌کننده از دستگاه‌ها و برنامه‌های الکتریکی با جریان بالا شناخته شده باشند. اما واقعیت این است که این کلیدها می‌توانند برای جریان‌های کم نیز مورد استفاده قرار گیرند.

انواع کلید اتوماتیک

کلیدهای اتوماتیک مختلفی وجود دارند که با توجه به ویژگی‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع کلید اتوماتیک را معرفی کرده‌ایم.

☑️ نوع B: این کلیدها که بیشتر در املاک مسکونی استفاده می‌شوند.
☑️ نوع C: این کلیدها در تنظیمات صنعتی و تجاری بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.
☑️ نوع D: این کلیدها در صنایع سنگین استفاده می‌شوند.
☑️ نوع K: این کلیدها اغلب در کاربردهای موتوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
☑️ نوع Z: این کلیدها همانند نوع B بیشتر در املاک مسکونی استفاده می‌شوند.

ساختمان داخلی کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک از پنج جزء اصلی یعنی جعبه/قاب قالبی، مکانیزم عملیاتی، خاموش‌کننده قوس، کنتاکت و واحدهای سفر (Trip Unit) تشکیل شده است. هر یک از این اجزا ویژگی منحصربه‌فردی را ارائه کرده که باعث عملکرد بهتر کلید اتوماتیک می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از این اجزا و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

قاب

به‌عنوان محفظه قالب‌گیری نیز شناخته می‌شود و یک محفظه عایق برای نصب تمام اجزای قطع‌کننده مدار فراهم می‌کند. قالب‌ها اغلب از مواد شیشه‌ای – پلی‌استر یا رزین کامپوزیت ترموست ساخته می‌شوند. برای هر نوع و اندازه متفاوت کیس قالب‌گیری شده، یک قاب تعیین می‌شود.

کاربرد کلید اتوماتیک

مکانیزم عملیاتی

باز و بسته‌شدن کنتاکت‌ها را انجام می‌دهد. سرعت باز یا بسته‌شدن کنتاکت‌ها مستقل از سرعت حرکت دسته است. با نگه‌داشتن دستگیره در وضعیت روشن نمی‌توان از سفت‌شدن آن جلوگیری کرد. موقعیت دسته وضعیت کاربر را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، هنگامی که کنتاکت‌ها خاموش می‌شوند، دستگیره در موقعیت وسط قرار می‌گیرد. در صورت trip، ابتدا باید دسته را از حالت وسط به حالت خاموش و سپس به حالت روشن منتقل کرد. هنگامی‌که بریکرها در یک گروه مانند یک تابلو نصب می‌شوند، موقعیت دسته، مدار معیوب را نشان می‌دهد.

خاموش‌کننده قوس

هر زمان که یک قطع‌کننده مدار، جریان را قطع کند قوس ایجاد می‌شود. کار خاموش‌کننده قوس محدودکردن و تقسیم قوس و در نتیجه خاموش‌کردن آن است. خاموش‌کننده‌های قوس معمولاً از پشته‌ای با صفحات فولادی ساخته که توسط دو صفحه عایق به هم متصل می‌شوند. هنگامی‌که یک وقفه رخ می‌دهد و کنتاکت‌ها از هم جدا می‌شوند، جریان از طریق ناحیه یونیزه کنتاکت‌ها یک می‌دان مغناطیسی در اطراف قوس و خاموش‌کننده قوس القا می‌کند. خطوط شار مغناطیسی ایجاد شده در اطراف قوس و نیروی آن، قوس را به داخل صفحات فولادی هدایت می‌کند. گاز سپس از طریق دییونیزاسیون میرود و قوس تقسیم می‌شود و اجازه می‌دهد تا خنک شود.

Trip Unit

مغز کلید مدار است. عملکرد یونیت تریپ این است که مکانیزم عملیاتی را در صورت اتصال کوتاه یا اضافه‌بار طولانی‌مدت جریان، خاموش کند. کلیدهای اتوماتیک سنتی از واحدهای تریپ الکترومکانیکی استفاده می‌کنند. حفاظت از طریق ترکیب یک دستگاه حساس به دما با یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان که هر دو به‌صورت مکانیکی بر روی مکانیسم سفر عمل می‌کنند، ارائه می‌شود. MCCBهای معمولی با یک واحد تریپ الکترومکانیکی ثابت یا قابل تعویض موجود هستند.

مزیت کلید اتوماتیک نسبت به فیوز

کلید اتوماتیک، هر زمان که بار برق از منبع تغذیه بیشتر شود، اتصال را به‌صورت مکانیکی قطع می‌کند. این مانع آتش‌سوزی و سایر مشکلات در دستگاه‌های متصل است. این در حالی است که فیوز از خراب‌شدن یک دستگاه خاص درصورتی‌که جریان ورودی، بیش از حد لازم باشد، جلوگیری می‌کند. فیوز یک وسیله الکتریکی است که هر زمان که جریان از مقدار از پیش تعریف شده بیشتر شود، تخریب می‌شود و از این طریق جریان را در مدار متوقف می‌کند.

مزیت کلید اتوماتیک نسبت به فیوز

MCCBها یک وسیله حفاظت مدار هستند که در صورت بروز خطا، جریان را در مدار متوقف می‌کنند و قابلیت چندین بار استفاده را دارند. MCCB عملکرد بالا را در ابعاد بسیار کوچک و فشرده ارائه می‌کنند. کلید اتوماتیک یک فناوری در حال توسعه است و بر ویژگی‌های حفاظتی آن در حال افزایش است. این کلیدهای اتوماتیک طول عمر بالایی دارند که حدود ۲۰ سال است و از این جهت نسبت به فیوزها اقتصادی‌تر هستند.

سخن پایانی

در این مقاله در کورد “کلید اتوماتیک چیست” صحبت کردیم. کلید اتوماتیک وسیله‌ای است که برای محافظت از دستگاه‌های صنعتی، سیم و کابل‌های مدار و مدارات روشنایی در مراکز صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود. کلیدهای اتوماتیک از یک دستگاه حساس به دما و یک حساس به جریان (عنصر مغناطیسی) استفاده می‌کند تا عمل قطع‌کردن جریان را به‌خوبی انجام دهد. این کلیدها همه مزایای فیوزها را دارند با این تفاوت که عمر و سرعت کلیدهای اتوماتیک بیشتر است. انواع مختلفی از MCCB موجود است که بر اساس ویژگی‌ها برای محل‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروشگاه پارما الکتریک آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۴/20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *